HBV - Nyheter

Aktuellt från HBV

Här hittar du information om det senaste som händer på HBV och våra medlemsbolag. 


  1. Tre nya medlemmar

    Vi hälsar Sollentunafastigheter AB 1, 2 och 3 välkomna som nya medlemmar. Totalt är vi nu 343 medlemsbolag. Sollentuna ligger i de södra delarna av landskapet Uppland i Stockholms län.

  2. Rapport från Almedalen

    Tack alla som besökte oss i Almedalen! Under årets Almedalsvecka arrangerade HBV två seminarium inom vårt samarbete med SABO och Fastigo som gick under namnet ”Allmännyttans arena i Almedalen” onsdagen 4 juli i Visby.

  3. Reklamationsärenden via HBV-avtal

    Från och med i höst kommer vi att fakturera våra kunder för försenad betalning. Därför är det extra viktigt att vi får kännedom om eventuella bestridanden av fakturor som görs direkt till avtalsleverantören på grund av exempelvis reklamation, utebliven eller felaktigt leverans.

  4. Säkerhetsdörrar annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Säkerhetsdörrar 19-111. Upphandlingen omfattar brand-, ljud-, gas- och säkerhetsklassade säkerhetsdörrar. Det nya ramavtalet kommer att vara rikstäckande och fördelat över fyra geografiska områden; nord, väst, syd och öst. Sista anbudsdag är 2018-09-05.

  5. Nytt nummer av Avtalsboken

    Ta del av de senaste avtalsnyheterna i HBVs Avtalsbok - juli 2018. Detaljerad information om alla avtal avseende villkor, leverantörer och priser hittar du bakom fliken "Avtal".

  6. Pappersfakturor är kostsamma

    HBV arbetar aktivt för en ökad hållbarhet och miljömedvetenhet. Som en del i detta försöker vi minimera onödiga pappersutskrifter och främst då våra fakturor. Även ur ett ekonomiskt perspektiv är den manuella hanteringen av pappersfakturor kostsam. Majoriteten av våra medlemmar och kunder har valt att ta emot fakturor från oss elektroniskt, vilket sparar miljö, tid och pengar.

  7. Nytt avtal på Ventilationskomponenter

    HBV har slutfört upphandlingen av Ventilationskomponenter 18-119 och ett nytt ramavtal finns på plats från och med den 1 juli 2018. Produkter som omfattas är exempelvis kanalsystem såsom spirorör med rördelar, fläktar, ventilationsaggregat samt spiskåpor. Avtalet är rikstäckande och rangordnat inom de fyra avtalsdelarna. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  8. Besök HBVs minimässor efter sommaren!

    Äntligen har vi återigen glädjen att bjuda in till HBVs populära kostnadsfria minimässor! Minimässorna vänder sig till alla som köper in och hanterar varor och tjänster som tillhandahålls via våra ramavtal. Bovärd, fastighetsskötare, tekniker, förvaltare, inköpare eller VD - mässan är intressant för alla!

  9. Träffa HBV i Almedalen

    Under Almedalsveckan finns vi på HBV på plats i Almedalen och håller två seminarier och träffar medlemmar, leverantörer, branschkollegor och allmänheten och pratar om alla spännande utmaningar som vi och ni står inför. Tillsammans med SABO och Fastigo ordnar vi även en heldag med seminarier på onsdagen 4 juli på Allmännyttans arena i Almedalen, på Mellangatan 7 i Visby. Kom och hälsa på oss!

  10. Brandskydd 15-120 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Brandskydd 15-120 till och med 2018-12-31. Ramavtalet är rikstäckande och omfattar brandskyddsprodukter och brandskyddstjänster. Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  11. Installation av vitvaror och service på remiss

    Inför den kommande upphandlingen av nytt ramavtal för Installation och service av vitvaror vill vi gärna få information och synpunkter från medlemsbolag och leverantörer gällande exempelvis modell för prissättning, auktorisation, hållbarhet, leveranstider, beställningsrutiner etc.

  12. Rekrytering upphandlingskonsult till pilotprojekt i Skåne


    Syftet med Pilot Skåne är att testa en ny form av verksamhet för HBV, där ett team av upphandlare och projektledare får arbeta lokalt i Skåne, nära och tillsammans med de medlemsbolag och kunder som finns där.

    Projektet har efterfrågats och genomförs i samarbete med nätverket Skånehem och dess inköpsnätverk.

  13. Elkraft 19-134 annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Elkraft 19-134. Sista anbudsdag är 2018-07-06. Upphandlingen avser elkraft för föranmälda bolag/myndigheter. Tidigast leveransstart är 2019-01-01. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  14. Nytt DIS för Lås och entrésystem

    Nu drar vi på HBV igång vårt andra DIS, dynamiskt inköpssystem 18-147. Denna gång gäller det Lås och entrésystem, vilket är indelat i fyra anbudsområden; mekaniska lås, elektroniska lås, boknings- och informationstavlor och postboxar samt kameror och larm.

  15. Årets andra nummer av HBV-Magasinet

    Nu har det andra numret av HBV-Magasinet för 2018 kommit. Här hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar och flera exempel på den goda affären hos våra medlemsbolag.

  16. Ny medlem

    Vi hälsar Hallsbergs kommun välkomna som ny medlem i HBV, allmännyttans inköpsfunktion. Hallsbergs kommun ligger i Örebro län i Närke och centralort är Hallsberg. Nu består vi av 340 medlemsbolag. Välkomna!

  17. Flera kvalificerade leverantörer för servicefordon

    Nu har det dynamiska inköpssystemet - DISet - för servicefordon varit igång ett tag och leverantörer har börjat kvalificera sig. Senast in är Din Bil som är en stor återförsäljare av servicefordon. Sedan tidigare är även Motor AB Halland och Nilsson Bil i Bohuslän-Dal kvalificerade.

  18. Nytt avtal för Förrådsväggar

    Ramavtalsupphandlingen för Förrådsväggar 18-138 har precis blivit klart. Avtalet omfattar leverans av förrådsväggar med eller utan montage. Avtalsstart är 1 juni 2018.

  19. Uppdaterad Integritetspolicy

    Den 25 maj 2018 sker det förändringar när det gäller hur personuppgifter får behandlas. Då träder EUs nya dataskyddsförordning (GDPR, General Data Protection Regulation) i kraft. Förordningen påverkar alla verksamheter, organisationer och företag som hanterar personuppgifter vilket innebär att vi på HBV också omfattas av de nya reglerna.

  20. Sverigeturnén med Upphandling24

    Upphandling 24:s Sverigeturné är nu igång. En seminarieturné för upphandlare och leverantörer där det mixas intressanta talare och ämnen med rundabordssamtal. Med på turnén finns Upphandlingsmyndigheten, Svenskt Näringsliv, SKL Kommentus med flera.

  21. Avloppsspolning och slamsugning på remiss

    HBV planerar att upphandla tjänster för avloppsspolning och slamsugning. Inför den kommande upphandlingen vill vi gärna få information och synpunkter och därför har vi just nu en "request for information", RFI, ute. Sista dag att svara är 28 maj 2018. Hör av er!

  22. Vi växer!

    Vi hälsar Telge Fastigheter AB välkommen som ny medlem i allmännyttans inköpsfunktion, HBV. Detta innebär att vi nu består av 339 medlemsbolag. Välkomna!

  23. Tips: Boverket ger stöd till utemiljöer

    Just nu kan våra medlemsbolag söka stöd av Boverket för att förbättra utemiljöer i socioekonomiskt utsatta områden. Sista ansökningsdag till Boverket är 31 juli 2018. HBV har flera ramavtal som passar bra att använda vid förbättring av utemiljöer.

  24. Fortsatt väntan på röravtal

    Som vi på HBV meddelade förra veckan fick Dahl Sverige AB avslag på sin överprövning gällande HBVs rörmaterialsupphandling. Dock har Dahl nu valt att skicka in en ansökan om prövningstillstånd till Kammarrätten. Det innebär att vi på HBV inte får teckna rörmaterialsavtal förrän Kammarrätten fattat beslut i ärendet, vilket vi hoppas kommer före midsommar.

  25. Positivt besked för HBV i överprövningen av Rörmaterial 18-104

    I fredags den 27 april, kom domen från Förvaltningsrätten i Stockholm avseende överprövningen av HBVs upphandling Rörmaterial 18-104. Förvaltningsrätten avslog Dahl Sverige ABs ansökan om överprövning och om ingen ansökan om prövningstillstånd inkommer till Kammarrätten, kan HBV därmed gå vidare och teckna avtal enligt tidigare tilldelningsbeslut.

  26. Ventilationskomponenter 18-119 annonserad

    HBV har annonserat upphandlingen av Ventilationskomponenter 18-119. Sista anbudsdag är 2018-05-27. Upphandlingen är indelad i olika produktområden, A till och med D samt anbudsområden: nord, mellan, syd och väst. Vid större objekt kan avrop efter FKU göras.

  27. Tack alla som kom till stämman!

    Ett HBV med starkt fokus på Hållbarhet genomförde i veckan sin föreningsstämma för 66e gången. I år var Stockholm värd för evenemanget som lockade hela 71 personer från totalt 29 medlemsbolag, inklusive personal från HBV och gästföreläsare. Ett speciellt tack mötesordförande Pelle Björklund, AB Svenska Bostäder, mötessekreterare Lise-Lotte Billborn, Armada Fastighets AB och justerare Pia Jönsson, AB Trelleborgshem.

  28. Förlängning av avtal för Storköksutrustning del A

    HBV-avtalet för Storköksutrustning del A har förlängts till och med 2019-06-09. I avtalet ingår storköksutrustning både med och utan installation. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  29. Söderköping nya medlemmar

    Nu har även Söderköpings kommun blivit medlemmar i HBV, allmännyttans inköpsfunktion, vilket innebär att vi består av 338 medlemsbolag. Välkomna!

  30. Välkomna Värnamo kommun

    Vi hälsar Värnamo kommun välkommen som ny medlem i HBV. Nu är vi totalt 337 medlemmar i allmännyttans inköpsfunktion.

  31. Årsredovisning 2017

    HBV presenterar sin årsredovisning för 2017.

  32. RFI om kompletteringsbyggnader

    Just nu har vi en Request for information (RFI) inför en eventuell framtida upphandling av kompletteringsbyggnader. Detta projekt genomför vi tillsammans med SABO och Sustainable Innovation. Fram till 2018-04-27 vill vi ha in feedback från leverantörer och i vår RFI som finns på Tendsign finns frågor om allt ifrån om vilka typer av kompletteringsbyggnader de kan leverera och vad de har för synpunkter på ett framtida avtal, som leveransvillkor, prissättning med mera.

  33. Ny upphandling av Elkraft 19-134

    Välkommen att delta i HBVs samordnade upphandling för Elkraft 19-134 som annonseras under maj/juni månad. Tidigaste leveransstart är 1 januari 2019. Önskar ni delta i upphandlingen ska anmälan vara HBV tillhanda senast 4 maj 2018.

  34. Ny upphandling av Säkerhetsdörrar 19-111

    HBV planerar nu en ny upphandling av ramavtal gällande Säkerhetsdörrar 19-111. Den nya upphandlingen kommer att vara rikstäckande och fördelad över fyra geografiska områden; Nord, Väst, Syd och Öst. Säkerhetsdörrarna som ingår i upphandlingen är brand-, ljud-, gas- och säkerhetsklassade.

  35. Dynamiskt inköpssystem - DIS - för servicefordon

    Nu, äntligen, drar vi på HBV igång vårt första dynamiska inköpssystem eller DIS. Genom det kan våra medlemmar handla servicefordon och komma med skräddarsydda förfrågningar till de kvalificerade leverantörerna inom DISet. Att göra specifika upphandlingar genom DIS istället för klassiska avrop från ramavtal är lite annorlunda men vi på HBV hjälper er gärna att komma igång. Som medlem skickar du en uppdragsbekräftelse genom DISet och alla kvalificerade leverantörer har möjlighet att svara.

  36. Administrativa ersättningen försenad

    I och med att det nya affärssystemet är igång var det tänkt att vi skulle ha skickat ut fakturor till våra leverantörer gällande den administrativa ersättningen redan i februari/mars. Tyvärr är vi lite försenade med detta men vi beräknas vara igång med att skicka ut fakturorna under april. Vi beklagar detta och hoppas att ni har överseende med förseningen.

  37. Förrådsväggar 18-138 annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Förrådsväggar 18-138. Sista anbudsdag är 2018-04-30. Upphandlingen kommer att omfatta leverans av förrådsväggar med eller utan montage. Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  38. Ventilationskomponenter 14-119 förlängs

    Ramavtalet Ventilationskomponenter 14-119 förlängs och gäller till och med 2018-05-31. Den nya upphandlingen av Ventilationskomponenter 18-119 pågår och kommer att annonseras inom kort. HBV har ytterligare option på att förlänga befintligt avtal. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  39. HBV nominerat till Årets affärssystemprojekt 2018

    Under 2017 bytte vi på HBV tillsammans med systemleverantören Exsitec affärssystem. Systemet som implementerades var Visma Business och vid sidan av systembytet utvecklades även en automatisk genomfaktureringsfunktion. Målet med genomfaktureringsfunktionen var att fakturorna skulle hanteras helt automatiskt utan manuell handpåläggning och nu drygt ett halvår efter driftsstart har vi nått en automatiseringsgrad på över 90 procent. Affärssystemprojektet har nu, som ett av tre bidrag, gått till final i tävlingen om Årets affärssystemprojekt 2018.

  40. Årets första nummer av HBV-Magasinet

    Nu har det första numret av HBV-Magasinet för 2018 kommit. Här hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar och flera exempel på den goda affären hos våra medlemsbolag.
    Temat för numret är social hållbarhet och det innehåller bland annat reportage om lyckade exempel hos flera av våra medlemsbolag.
    Trevlig läsning!

  41. Badrumsmöbler 16-137 förlängs

    Ramavtalet Badrumsmöbler 16-137 förlängs. Avtalstiden gäller nu till och med 2019-07-31. Ansvarig upphandlare är Bengt Tibäck.

  42. Välkommen till föreningsstämman 2018

    Vi hälsar våra medlemmar varmt välkomna till Stockholm 26-27 april!
    Utöver information om verksamheten och val till styrelse och andra förtroendeposter, kommer vi att få lyssna till intressanta föreläsare samt få göra ett studiebesök i Tensta/Rinkeby tillsammans med AB Familjebostäder.

  43. Rapport från Hållbara dagar 2018

    64 deltagare från 29 medlemsbolag deltog på HBV-träffen Hållbara dagar den 1-2 mars på Quality Hotel Globe i Stockholm. 19 av HBVs avtalsleverantörer fanns också på plats med en minimässa och visade upp sina produkter och tjänster. Affärschef Ulf Lindblom inledde dagarna med att presentera HBV och vad som är på gång.

  44. HBV arrangerar workshop för europeiska inköpscentraler

    Just nu pågår den första europeiska samarbetsworkshoppen med fokus på konkreta affärer och erfarenhetsutbyte. HBV är värdar för workshoppen som hålls i Stockholm 22-23 februari och systerorganisationer från Italien, Litauen, Frankrike och Irland deltar. Vi arrangerar konferensen tillsammans med EU-kommissionen.

  45. Regionansvarig affärsutvecklare

    Vi rekryterar nu en regionansvarig affärsutvecklare till allmännyttans inköpsfunktion för områdena Stockholm, Uppland och Gävleborg. Vårt mål är att vara den mest värdeskapande inköpsorganisationen för våra medlemmar och i denna roll skapar du och utvecklar goda relationer med våra medlemmar och leverantörer och bidrar till den goda affären.

  46. Säkerhetsdörrar på remiss

    HBV har en RFI (request for information) ute för avtalet säkerhetsdörrar.
    I denna RFI ställer vi frågor till leverantörerna på marknaden om olika kriterier inför skapandet av upphandlingsunderlaget, ex. hur avtalet bör fördelas regionalt samt tekniska krav på de olika produkterna.
    Sista dag att svara på denna RFI är 2018-03-02.

  47. Förlängning av avtal för Elmaterial och belysning

    Ramavtalet gällande Elmaterial och belysning 15-103 förlängs och gäller till och med 2019-04-30. HBV har därmed utnyttjat sista möjligheten till förlängning och ramavtalet kan ej förlängas ytterligare. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  48. Förlängda låsavtal

    Båda låsavtalen, 14-121 och 14-147, är förlängda till och med 2018-06-30. Under våren kommer ett nytt dynamiskt inköpssystem för lås som ersätter de tidigare avtalen.

    Ansvarig upphandlare är Bengt Tibäck.

  49. Återbäring i juni

    Förseningar i vårt affärssystem har tyvärr medfört att återbäringen inte kan betalas ut i februari som planerat. Istället kommer den betalas ut i juni. Volymbonusar betalas ut i mars. Alla kontoutdrag har skickats ut.

  50. Nytt avtal Byggmaterial

    I december blev ramavtalsupphandlingen klar gällande Byggmaterial 18-123. Avtalet är uppdelat i 21 regioner och det börjar gälla 1 mars och omfattar byggmaterial, trävaror, träskivor i rumskomplettering, gipsskivor och golvmaterial samt även takprodukter, kakel och klinker.

  51. Förlängda avtal: gasspisar och fönster

    Avtalen för Fönster Komposit 15-141 och Gasspisar 16-109 har förlängts.

    Fönster: Komposit, aluminium samt renovering förlängs till och med 2019-02-28. Avtalet omfattar både montage och leverans av komposit- och aluminiumfönster samt fönsterrenovering. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

    Gasspisar förlängs till och med 2019-03-31. Avtalet omfattar gasspisar med och utan installation. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  52. Du som är leverantör - Så här registrerar du dina fakturor i Pagero

    Vid fakturering via Pageros webportal ska du lägga bostadsbolagets/din kunds HBV-kundnummer i fältet som heter "Er referens". Se blå ring nr 1 i bilden ovan.
    Fältet ”Kundnr” ska användas för vårt (HBVs) kundnummer hos dig som leverantör. Se blå ring nr 2 i bilden ovan. Det är alltså det kundnummer du har lagt upp i Pageros webportal för oss och som styr att fakturan ska till HBV. Då kommer fakturan bara att rulla rakt igenom direkt till bostadsbolagets/din kund utan att stoppas hos oss med felmeddelande om saknat kundnummer.

  53. Ny process för administrativ ersättning

    Sedan årsskiftet reglerar vi vår administrativa ersättning på ett nytt sätt. Tidigare har avtalsleverantören ställt ut en kreditfaktura men kommer nu istället bli fakturerade av HBV. Ersättningen kommer att faktureras månadsvis i efterskott. I samband med att vi skickar fakturan kommer leverantören även få ett epostmeddelande med en specifikation över vilka av era fakturor vi grundar beräkningen av ersättningen på.
    Vår förhoppning är att denna nya process ska underlätta och förenkla hanteringen för våra avtalsleverantörer.

  54. Förlängt avtal för Park- och lekplatsutrustning

    HBVs ramavtal gällande Park- och lekplatsutrustning del B 16-114 förlängs och gäller till och med 2019-03-31. Avtalet omfattar parkutrustning såsom papperskorgar, askkoppar och cykelställ.

    Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  55. Elfordon klart!

    HBV har slutfört upphandlingen Elfordon 18-127 och avtalet är rikstäckande. Avtalstiden är 2018-02-01 - 2020-01-31 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar är maximalt fyra år.

    Avropsordning är rangordning för avrop vid ett och samma tillfälle av ett (1) elfordon.

    Vid avrop vid ett och samma tillfälle av två (2) eller fler elfordon sker avrop från ramavtalet genom förnyad konkurrensutsättning (FKU). Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  56. Elkraft anbudsområde 5 klart!

    Anbudsområde 5 i Elkraft 18-134 överprövades i höstas men nu har Förvaltningsrätten beslutat att döma till vår fördel. I januari kom det positiva beskedet från Förvaltningsrätten och avtalet för anbudsområde 5 som rör Ludvikahem och Ludvika kommunfastigheter, börjar gälla 2018-02-01. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  57. Problem med telefonin

    Vi har för tillfället stora problem med våra fasta telefoner. Det går inte att ringa till några av våra fasta nummer utan ring gärna till våra mobiltelefonnummer.
    Det går även bra att skicka epostmeddelanden till oss och fler kontaktuppgifter hittar ni under fliken "OM OSS".
    Vi beklagar detta och försöker hitta en lösning på problemet så snart vi kan.

  58. Krav på efaktura kommer allt närmare

    Arbetet med att införa krav på efaktura till offentlig sektor fortskrider. Regeringen har tagit till sig Ekonomistyrningsverkets utredning om obligatorisk efaktura till offentlig sektor och har nu påbörjat arbetet med att formulera en ny lag. Efter att regeringen remitterat lagförslaget till Lagrådet lägger regeringen en proposition i riksdagen under våren 2018 och om lagen vinner riksdagens bifall kommer den börja gälla senast den 18 april 2019.
    Sedan flera år tillbaka erbjuder vi efaktura till våra kunder och ställer det även som krav på våra leverantörer. Under 2017 gick vi även över till det nya standardformatet PEPPOL-BIS (Svefaktura 2.0) vilket gör oss väl förberedda på den kommande lagen.

  59. Förlängda avtal

    HBV har valt att förlänga avtalen gällande Markvårdsmaskiner 15-125 och Trädgårdsprodukter 16-117. Båda avtalen är förlängda till 2019-03-31, det senare går även att förlänga ett år till.
    Markvårdsmaskiner omfattar maskiner samt redskap och tillbehör lämpade för yttre skötsel inom bostadsområden och parker.
    Trädgårdsprodukter omfattar produkter såsom gödsel och jord i säck, täckbark, gräsfrön, buskar, häckplantor, träd, klätterväxter, barrväxter, rosor, perenner och trädgårdsredskap.
    Ansvarig för båda upphandlingarna är Lasse Lundmark.

  60. Nytt avtal Styr- och regler

    HBV har slutfört upphandlingen Styr- och Regler 18-118. Avtalet är rikstäckande och börjar gälla 2018-01-16 och den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar är fyra år.
    Upphandlingen är indelad i fyra avtalsområden: Webbducar med tillbehör, Prognosstyrningstjänst med tillbehör, Styrning av inomhusklimat med hjälp av tempgivare och databas, samt det nya avtalsområdet Centralt system för styrning och övervakning. I den senare delen finns möjlighet till FKU vid avrop av ett centralt system. Man kan även avropa duc-programmering upp till och med fyra stycken med fast timarvode.
    Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  61. Välkomna Borås och Nyköping!

    Vi fortsätter att växa och har den senaste veckan fått två nya medlemmar. Nyköpings kommun och Borås Stad är HBVs senaste tillskott. Varmt välkomna till oss.

  62. Frågor och svar om Rörmaterial

    Upphandlingen för Rörmaterial 18-104 har tyvärr överprövats igen, vilket innebär att vi fram tills det att den processen är avgjord står utan ett gemensamt avtal för rörmaterial. Vi beklagar de problem detta kan innebära för våra medlemmar och arbetar för att ett nytt avtal ska finnas på plats så snart som möjligt.

  63. Servicefordon ute på remissrunda

    Vår kommande upphandling av Servicefordon 18-166 är för tillfället ute för remissrunda, även kallat RFI. Vill ni vara med och påverka slutresultatet, gå in och läs samt kom med förbättringsförslag. Det nya ramavtalsområdet kommer att omfatta ett flertal transportfordon och personbildar under 3,5 ton, med olika drivmedel och utrustningsmöjligheter. Sista datum för att uttala sig är 2018-01-31.

  64. Säkra din plats!

    Varmt välkommen till en HBV-träff med fokus på energi, miljö och hållbarhet. Träffen vänder sig till dig som arbetar med förvaltning, drift, inköp, entreprenadfrågor, teknik och byggprojekt. Hållbara dagar äger rum 1-2 mars på Quality Hotel Globe i Stockholm.
    Utöver intressanta föreläsare så som meteorologen Tone Bekkestad och Kristina Lygnerud från Svenska miljöinstitutet kommer medlemsbolag att berätta om hur de jobbar med olika varianter av hållbarhet. Hyresbostäder i Norrköping kommer bland annat berätta om sitt projekt Portalen. MKB berättar hur de tvättar rent i kallt avjoniserat vatten. Ni kommer även få träffa några av våra leverantörer.

  65. Rekrytering Inköpscontroller

    Vi söker nu efter en inköpscontroller till Allmännyttans Inköpsfunktion med placering på huvudkontoret i Stockholm. Vårt mål är att vara den mest värdeskapande inköpsorganisationen för våra medlemmar och tjänsten som inköpscontroller är en av nyckelfunktionerna i att nå detta mål. Tjänsten är ny för HBV så du kommer var med att skapa tjänsten för att optimera uppdraget. Är du den vi söker? Skicka din ansökan senast den 18 januari 2018.

  66. Ventilationskomponenter ute på remiss

    Vår kommande ramavtalsupphandling Ventilationskomponenter 18-119 är för tillfället ute för remissrunda, även kallat RFI. Flera potentiella anbudsgivare har bjudits in till denna remissrunda för att ha möjlighet att komma med synpunkter och förbättringsförslag. Sista datum för de inbjudna leverantörerna att uttala sig är 2018-01-15. HBV-avtalet avser leveranser av Ventilationskanaler med tillbehör, fläktaggregat samt Ventilationsaggregat. Medlemmar med frågor, synpunkter och konkreta förslag är välkomna att kontakta ansvarig upphandlare innan sista datum för remissrundan. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  67. Nytt avtal för IMD klart

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen IMD Produkter och tjänster 17-145. Avtalet startade den 1 januari 2018. Upphandlingen är rikstäckande och omfattar vattenmätare, elmätare, värmemängdsmätare, temperaturgivare, insamlingsenheter samt centralt system för mätinsamling som webbtjänst. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Mer information om avtalet hittar ni på våra avtalssidor. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  68. Rörmaterial överprövat

    Rörmaterial 18-104 har tyvärr blivit föremål för ansökan om överprövning - igen.

    Leverantören Dahl Sverige Aktiebolag har ansökt om överprövning av Rörmaterial 18-104 i och med detta kommer vi vara avtalslösa efter årsskiftet.

    Vi tycker självklart att detta är tråkigt och olycksaligt och vi kommer göra allt i vår makt för att förmå förvaltningsrätten att snabbt komma med ett avgörande i frågan så att vi kan gå vidare och teckna avtal.

    Mer information kommer under vecka 2, 2018.

  69. Dörrar förlängt

    HBV har valt att förlänga HBV-avtalet Dörrar 15-105 till 2018-12-31. Avtalet omfattar leverans av olika dörrar som inne-, massiv, klassade- och oklassade dörrar. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  70. Avtalsområden som utgår

    Som ett led i vårt strategiarbete med målet att skapa största möjliga värde för våra medlemmar, ska vi för varje befintligt HBV-avtal bland annat utvärdera avtalets nuvarande användning samt bedöma potentialen för eventuellt nya avtalsområden.

  71. God Jul och Gott Nytt År

    Istället för att skicka julkort skänker HBV en gåva till Läkare utan Gränsers verksamhet. Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med hela världen som arbetsfält. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

  72. Storköksutrustning del B förlängt

    HBV har valt att förlänga ramavtalet gällande Storköksutrustning del B - Diskmaskiner. Upphandlingen omfattar diskmaskiner med och utan installation. Avtalet är förlängt till 2019-01-31. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  73. Nytt nummer av HBV-magasinet

    Nu har fjärde numret av HBV-magasinet för 2017 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

  74. Säkerhetsdörrar förlängt

    HBV har valt att förlänga ramavtalet gällande Säkerhetsdörrar 15-111 med alla leverantörer utöver Jeld-Wen Sverige AB vars avtal har utgått. De övriga avtalen förlängs till och med 2018-12-31. Detta är sista möjliga förlängningen för detta avtal. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  75. Skyltar 16-144 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Skyltar 16-144 till 2019-02-28. Avtalet omfattar tre områden. Del A - Inomhusskyltar, Del B - Utomhusskyltar samt del C - Övriga skylt- och tillgänglighets-, trapphus-, entré-, anvisnings- och informationsprodukter. Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  76. Möbler och heminredning klart

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen Möbler och heminredning 17-135 och avtalet drar igång i början på december. Upphandlingen är indelad i fyra regioner med två leverantörer antagna där IKEA Svenska Försäljnings AB är rangordnad etta och Input Interiör Sweden AB är rangordnad tvåa. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Mer information om avtalet kommer under första halvan av december. Ansvarig upphandlare är Elin Erwid.

  77. Elfordon annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen 18-127 Elfordon. Upphandlingen avser ramavtal gällande leverans av eldrivna arbetsfordon. Upphandlingen avser inte person-/transportbilar med eldrift. Sista anbudsdag är 2017-12-27. Ansvarig upphandlare är Lars Lundmark.

  78. Nu tar vi nästa steg!

    HBVs nya affärssystem har nu varit i drift i två månader. Vi har under denna tid brottats med en del inkörningsproblem och svårigheter. Problem och utmaningar som dykt upp efter vägen har kontinuerligt rättats till och utvecklats. Vi har även fört många dialoger med er som medlemmar och har i de allra flesta fall lyckats finna lösningar på de situationer som uppstått. Vi vill härmed tacka för ert tålamod under denna period. Nästa steg är att flytta över de funktioner som finns i vårt gamla system men som ännu inte utvecklats i det nya. Det handlar främst om medlemshanteringsfunktioner såsom återbäring och volymbonus.

  79. Nytt avtal Elkraft

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Elkraft 18-134 och Elkraft 18-134-2 (för de medlemsbolag som missade att anmäla sig till 18-134).
    Avtalstiden gäller från och med 2018-01-01 till och med 2021-12-31. Upphandlingen är indelad i 25 anbudsområden (Elkraft 18-134) och 6 anbudsområden (Elkraft 18-134-2). En leverantör är antagen per anbudsområde. Anbudsområde 5 i Elkraft 18-134 är överprövad och ärendet ligger hos Förvaltningsrätten.
    Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  80. Styr- och Reglerutrustning annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen 18-118 Styr- och Reglerutrustning. Upphandlingen avser ramavtal gällande produkter och tjänster för styr och reglering av inomhusklimat. Sista anbudsdag är 2017-12-17 och planerad avtalsstart är 2018-01-15. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  81. Ocay är uppköpta

    Ocay Sverige AB, rangordnad etta i HBV-avtalet Städprodukter och mjukpapper, har blivit uppköpta av AllOffice Nordic AB och namnbytet slår igenom till årsskiftet 2017/2018. AllOffice Nordic AB kommer därmed att ta över avtalet i sin helhet. I praktiken innebär detta inga förändringar för er förutom att Ocay Sverige AB byter namn till AllOffice Nordic AB på hemsidan.

  82. Vi fortsätter att växa - nu är vi 334

    De senaste dagarna har ytterligare tre medlemsbolag blivit godkända och betalat in sin medlemsavgift till oss så nu består vi av 334 medlemsbolag!

    De senaste tillskotten är:
    AB Ängelholmslokaler i Skåne län
    Huddinge Samhällsfastigheter AB i Stockholms län
    Surahammars kommun i Västmanlands län
    Varmt välkomna allihop! Hela medlemslistan återfinns under fliken Medlemskap.

  83. Rörmaterial annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen Rörmaterial 18-104. Upphandlingen avser ramavtal gällande leveranser av rörmaterial som exempelvis: Badrumsporslin, VVS-armaturer, badkar, rörkopplingar, vattensparprodukter, rörledningar för vatten och värme, avloppsrör, pumpar, värmeradiatorer, disk-och tvättbänkar, rensutrustning, rörverktyg, brunnar och ursprungsbeteckningar, kollektorrör för bergvärme etc. Sista anbudsdag är 2017-12-05 och avtalsstart planeras till 2018-01-01. Ansvarig upphandlare är Jonas Löfgren.

  84. Nya medlemmar

    Vi hälsar Huddinge Samhällsfastigheter AB och Surahammars kommun välkomna som nya medlemmar i HBV. Totalt är vi nu 333 medlemmar.

  85. Rekrytering Strategisk kommunikatör

    Vi söker nu efter ytterligare en strategisk kommunikatör till Allmännyttans Inköpsfunktion. Placering är på huvudkontoret i Stockholm. Vårt mål är att vara den mest värdeskapande inköpsorganisationen för våra medlemmar och tjänsten som strategisk kommunikatör är en av nyckelfunktionerna i att nå detta mål. Att kommunicera värde och nytta internt och externt är helt avgörande för våra intressenters värdeutveckling. Du vill accelerera detta genom en mer omfattande kommunikation med våra intressenter. Är du den vi söker? Skicka din ansökan senast den 8 november.

  86. Byggmaterial annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Byggmaterial 18-123. Upphandlingen avser ramavtal byggmaterial för HBVs medlemmar och övriga påanmälda avropsberättigade. Ramavtalet kommer att vara uppdelat i Sveriges 21 län där varje län utvärderas, tilldelas och rangordnas var för sig. Avtalsstart planeras till 2018-03-01 med en avtalstid på två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar på maximalt två år. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  87. Medlemsträff om eltekniksmarta lösningar

    Sätt ljus på otryggheten! Få tips om hur du skapar en tryggare miljö med rätt belysning, både inomhus och utomhus. Laddad för framtiden! Sveriges laddinfrastruktur utvecklas i snabb takt. På denna träff får du kunskap om hur du laddar elbilar på rätt sätt. HBV, allmännyttans inköpsfunktion, tillsammans med avtalsleverantören Rexel Sverige AB hjälper dig att säkerställa den offentliga affären enligt LOU.

  88. Rapport från Upphandlingsdagen

    Årets Upphandlingsdag hölls den 19 oktober på World Trade Center i Stockholm. Totalt deltog 90 personer från 26 medlemsbolag, sju avtalsleverantörer, inbjudna gästföreläsare och HBVs egen personal. Det var en lärorik dag med inspirerande föreläsningar och tid att nätverka med kollegor i branschen. Stort tack till alla som deltog!

  89. Rör ute på remissrunda

    Vår kommande ramavtalsupphandling Rörmaterial 18-104 är för tillfället ute för remissrunda. Vill ni vara med och påverkar slutresultatet, gå in och läs samt kom med förbättringsförslag.

    Sista datum för att uttala sig är 2017-10-26.

  90. IMD annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av IMD-produkter 17-145. Upphandlingen kommer att vara rangordnad och omfatta IMD-produkter samt tillhörande tjänster för användning till mätning och debitering av varmvatten och mätning av rumstemperatur samt därtill hörande kringprodukter. Sista anbudsdag är 2017-11-16. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  91. Tvättstugeutrustning 17-102 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Tvättstugeutrustning 17-102 Del B Service och installation till och med 2018-12-31. Avtalet omfattar tvättstugeutrustning med eller utan installation. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  92. Möbler och heminredning annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Möbler och heminredning 17-135. Upphandlingen kommer att vara rangordnad och omfatta exempelvis sängar och madrasser, soffor, bord, stolar, lampor och mattor för hemlika miljöer. Sista anbudsdag är 2017-10-31. Ansvarig upphandlare är Elin Erwid.

  93. Ventilationskomponenter förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Ventilationskomponenter till 2018-03-31. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  94. Styr- och reglerutrustning 14-118 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Styr- och Reglerutrustning 14-118 till och med 2017-12-31. Ramavtalet omfattar produkter och tjänster för styr och reglering av inomhusklimat. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  95. Ökad medlemsnytta

    Vi märker av effekten av att ha ett mer effektivt system vilket gynnar er medlemmar på fler än ett sätt. Ni kommer få möjlighet att kunna se vad som beställs på artikelnivå och våra upphandlare kommer kunna få fram ett ännu säkrare underlag till kommande upphandlingar. Ni får även en bättre översikt på fakturorna från oss i och med att ni alltid får med leverantörsfakturan som en bilaga och alltså kan se beställningsunderlaget.

  96. Pappersfakturor ett tag framöver

    På grund av vissa driftproblem vid implementeringen av vårt nya affärssystem, har vi varit tvungna att skicka ut ett antal pappersfakturor via vanlig post. Vissa av dessa fakturor kan ha kortare betalningstid än vad ni är vana vid. Vi beklagar detta och hoppas på överseende och att ni har möjlighet att betala dessa i tid trots detta.

  97. Nytt röravtal efter årsskiftet

    Nu har Högsta Förvaltningsdomstolens beslut kommit i upphandlingen av Rörmaterial 16-104. Domstolen valde tyvärr att inte ge prövningstillstånd angående den dom som Kammarrätten i Stockholm meddelat.

  98. FAQ fakturering

    Har du frågor eller funderingar gällande efaktura och/eller fakturering? Titta gärna på vår sida FAQ fakturering där de vanligaste frågorna med svar finns.

    Vanliga frågor:
    Varför får vi fakturor på papper?
    Varför får vi ibland fakturor som PDF och ibland som efaktura?
    Vi har fått en faktura till fel bolag, hur gör vi?
    Varför får vi två fakturor?
    Varför saknas vår referens på fakturan?
    Vad måste jag uppge vid beställning? etc

  99. Välkommen till Upphandlingsdagen!

    Dagen vänder sig till dig som ansvarar för eller dagligen arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor på våra medlemsbolag i hela landet. Möt våra intressanta gästföreläsare som informerar om viktig och aktuell information inom upphandlingsområdet. Säkra din plats och anmäl dig redan idag!

  100. Nytt nummer av HBV-magasinet

    Nu har tredje numret av HBV-magasinet för 2017 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

Uppdaterad 2018-02-06