Aktuellt från HBV

Här hittar du information om det senaste som händer på HBV och våra medlemsbolag. 


  1. Markvårdsmaskiner – RFI annonserad

    HBV avser att upphandla ett nytt ramavtal som omfattar olika typer av markvårdsmaskiner under hösten 2022. Strategiarbetet inför den kommande upphandlingen har påbörjats och en RFI, Request For Information, har annonserats för att samla in marknadens synpunkter inom detta upphandlingsområde. Sista svarsdag är 2022-05-24. Ansvarig inköpsstrateg är Adam Anstrin.

  2. HBV skapar nätverk kring hållbarhetsfrågor

    HBV genomför just nu en kartläggning av kontaktpersoner för hållbarhetsfrågor hos sina medlemsbolag, för att vi lättare ska kunna nå ut med information kring vårt hållbarhetsarbete samt på olika sätt kunna inhämta medlemsbolagens åsikter och behov inom området. Dessutom har vi för avsikt att inrätta ett Hållbarhetsråd bestående av representanter från ett antal av våra medlemmar.

  3. Upphandlingen Köksfläktar och ventilation 22-110 annonserad

    HBVs nya upphandling Köksfläktar och ventilation 22-110 är en sammanslagning av tidigare ramavtal Vitvaror - Köksfläktar 19-171 samt Ventilationskomponenter 18-119. Upphandlingen är nu annonserad och sista anbudsdag är 2022-06-05. Upphandlingen kommer att mynna ut i ett rikstäckande ramavtal som omfattar köksfläktar, spiskåpor, fläktar och ventilationsaggregat samt ventilationskanaler med tillbehör. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  4. Ramavtal klart för Styr- och reglerutrustning

    Till vår stora glädje inkom ingen överprövning på vår tilldelade upphandling Styr- och reglerutrustning 22-118,vilket betyder att avtalet nu har vunnit laga kraft och gäller från och med den 3 maj 2022. Nytt för denna avtalsperiod är att i avtalsområdet gällande prognosstyrning ingår nu en databastjänst. Dessutom kan man köpa en energirådgivare på konsultbasis. Ramavtalet är rikstäckande och omfattas av fem avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  5. Ny upphandling av köksfläktar och ventilation

    HBVs ramavtal Vitvaror - Köksfläktar 19-171 samt Ventilationskomponenter 18-119 sammanfogas till ett avtal, Köksfläktar och ventilation 22-110. Inom kort annonseras den nya rikstäckande upphandlingen som kommer att omfatta leverans av köksfläktar och spiskåpor med möjlighet till installation. Även fläktar och ventilationsaggregat samt ventilationskanaler ingår. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  6. Ny upphandling av rörmaterial annonserad

    En ny upphandling av rörmaterial har annonserats, med sista anbudsdag 2022-05-09. I denna upphandling har HBV ställt nya krav på hållbara leveranskedjor inom bygg- och anläggningsmaterial, i enlighet med Upphandlingsmyndighetens kriterier samt nya hållbarhetskrav avseende bland annat cirkulära förpackningar och producentansvar. Upphandlingen omfattar även uppdaterade hållbarhetskrav på produkttransporter. HBV har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde. Ansvarig inköpsstrateg är Sara Björkman.

  7. Upphandlingen 22-145 IMD-produkter delvis klar

    HBV har slutfört upphandlingen IMD-produkter avseende avtalsområde B som omfattar volym- och energimätare med LORA/NB-Iot. Ett tilldelningsbeslut har skickats ut för anbudsområde F - Fjärravläsning av huvudvattenmätare (tjänst) där Envera AB, även känd som Smartvatten, har antagits som enda leverantör. För denna tilldelning råder avtalsspärr till och med 2022-04-11, därefter kan HBV gå vidare och teckna avtal. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  8. Inga anbud i HBVs upphandling av golvmaterial

    HBV har annonserat upphandlingen Golvmaterial 22-164 med sista anbudsdag 2022-04-03. Dessvärre har inga anbud inkommit och därmed kommer upphandlingen att avbrytas. Marknaden för träråvaror är i nuläget instabil vilket har medfört både brist på material, ökade priser och ett osäkert läge för leverantörerna att ingå avtal med HBV med de förutsättningar och villkor det innebär.

  9. Nytt nummer av HBV-Magasinet

    Den här veckan landar det senaste numret av HBV-Magasinet ute hos våra medlemmar och leverantörer. I det här numret kan ni bland annat läsa om vitvaruavtalet som äntligen är klart, uppföljningen av luftfilter, hur våra medlemmar Kalmarhem och Telge Bostäder arbetar med säkerhet samt om vår vägledning för laddinfrastruktur. Trevlig läsning!

  10. Avtal signerade för HBVs fönsteravtal med leverans och montage

    Det är med stor glädje vi nu kan informera att HBV, efter en lång överprövningsprocess, äntligen har kunnat teckna ramavtal för Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä - leverans med montage, avtalsområde A, C och D. De nya ramavtalen börjar att gälla 2022-04-01. Tre leverantörer kommer tillgodose våra medlemmars och övriga kunders behov av Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä - leverans med montage. Ansvarig inköpsstrateg är Anna Wörlund Rylenius.

  11. Nytt byggmaterial klart för start

    Den 5 april 2022 börjar HBVs nya ramavtal Byggmaterial 22-123 att gälla. Beijer Byggmaterial AB antas som rangordnad etta i alla avtalsområden, utom i Dalarnas län där Bygma Gruppen AB antas som etta och på Gotland där Ahlsell Sverige AB blev etta. Via detta ramavtal kommer våra medlemmar och kunder kunna avropa byggmaterial för löpande underhåll av fastigheter samt för akuta och ej förutsedda behov som uppstår vid skötsel av fastigheter. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  12. Nya medlemmar

    Vid det senaste styrelsemötet godkändes ytterligare två medlemmar i föreningen. Nu består vi tillsammans av 381 medlemmar i form av bostadsbolag, kommuner och fastighetsbolag runtomkring i Sverige.

  13. Är du vår nya kollega?

    Vi växer ständigt då fler medlemmar ansluter sig och efterfrågan på våra tjänster ökar kontinuerligt. I denna spännande utveckling rekryterar vi nu en Affärsutvecklare och en Verksamhetskoordinator. Är du någon av dem?

  14. Laddinfrastruktur/e-Mobility via HBVs ramavtal Elmaterial och belysning

    HBV har beslutat att tillsammans med antagna leverantörer inom ramavtalet Elmaterial och belysning 20-103, lansera en satsning på laddinfrastruktur/e-Mobility. HBVs medlemmar kommer därmed kunna avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar och laddboxar samt tjänster i form av betalningslösningar och molntjänster. Installationen av produkterna kommer medlemmarna få ordna på egen hand, alternativt via upphandlad elinstallatör.

  15. Information om HBVs ramavtal med anledning av Rysslands invasion av Ukraina

    Rysslands invasion av Ukraina har fått konsekvenser i form av stängda fabriker i Ukraina, stoppad import av råvaror och komponenter från Ryssland samt kraftigt stigande priser på trä, metaller, energi, drivmedel etc. Nedan svarar vi på de vanligast förekommande frågorna från er medlemmar.

  16. Ett av världens största vitvaruavtal äntligen klart

    Efter en lång överprövningsprocess meddelade Högsta förvaltningsdomstolen den 16 mars att prövningstillstånd ej medges för den klagande parten Elektroskandia Sverige AB. Därmed kan HBV, allmännyttans inköpsfunktion, gå vidare och teckna ett vitvaruavtal värt upp till fyra miljarder kronor över de närmaste fyra åren.

  17. Upphandlingen av byggmaterial tilldelad

    HBV har slutfört utvärderingen av upphandlingen Byggmaterial 22-123. Totalt inkom sex anbud som alla uppfyllde obligatoriska krav och villkor och därmed utvärderades. Nu råder avtalsspärr till och med 2022-03-18 och upphandlingen kommer att avslutas med tecknande av kontrakt så snart avtalsspärren löpt ut. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  18. Vi välkomnar en ny kollega

    Den 16 maj börjar vår nya kollega Alexandra Hægerstrand Björkman hos oss på HBV. Hon arbetar idag som försäkringsmäklare där hon förmedlar försäkringar till kunder. Hos oss kommer hon att arbeta med att upphandla och teckna avtal med just försäkringsmäklare avseende fastighetsrelaterade försäkringar, i vårt nya avtalsområde Försäkring. Alexandra har gått ett YH-utbildning i Offentlig upphandling på Påhlmans Handelsinstitut och hon har även gått en diplomutbildning i Företagsförsäkring via IFU vilket innebär att vi tror att hon kommer passa perfekt hos oss. Varmt välkommen Alexandra!

  19. HBV rekryterar inköpsstrateger

    Vi växer ständigt då fler medlemmar ansluter sig och efterfrågan på våra tjänster ökar kontinuerligt. I denna spännande utveckling rekryterar HBV nu fler inköpsstrateger. Är du en av dem?

  20. Förlängning av ramavtal för fönstertillbehör

    HBV utnyttjar möjligheten till den sista förlängningen av del H i ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör. Denna förlängning börjar att gälla 2022-03-01 till och med 2023-02-28. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  21. Förlängning av ramavtal för fönsterrenoveringar

    HBV har beslutat att utnyttja den sista förlängningen av del E, F och G avseende ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör. Förlängningen gäller från och med 2022-03-01 till och med 2023-02-28. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  22. Förlängning av del A-D Fönster – Komposit, renovering och tillbehör

    HBV har beslutat att utnyttja den sista förlängningen av ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör. Förlängningen av del A, C och D gäller från och med 2022-03-01 till och med 2023-02-28. Förlängningar av del B börjar att gälla från och med 2022-03-19 till och med 2023-03-18. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  23. Anpassning av vår organisatoriska struktur

    HBV, allmännyttans inköpsfunktion, är en del av våra medlemmars process för anskaffning av fastighetsrelaterade varor och tjänster. Nu anpassar vi vår organisatoriska struktur från och med den 1 mars för att ytterligare öka vår förmåga att jobba med affärsutveckling, fördjupad kvalitet i våra ramavtal och grundläggande samordnade avtal och möjligheten att genomföra specifika konsultuppdrag för våra medlemmar.

  24. Styr- och reglerutrustning annonserad på nytt

    Nu är den nya upphandlingen Styr- och reglerutrustning 22-118 annonserad. Upphandlingen är ett riksavtal bestående av fem anbudsområden inom styr- och reglerprodukter och tjänster. Sista anbudsdag är 2022-03-27. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  25. Golvmaterial - renodlat varuavtal anpassat för trepartsavtal

    Nu är upphandlingen Golvmaterial 22-164 annonserad och fram till och med 2022-04-03 är det möjligt för anbudsgivare att lämna anbud. Upphandlingen är rikstäckande och omfattar leverans av golv i paket och golv på rulle samt tillbehör, lister och förbrukningsartiklar. Golvprodukter som omfattas är golv av trä, laminat, parkett, linoleum, vinyl och textil för bostadslägenheter och lokaler. Ansvarig inköpsstrateg är Helena Kuusisto.

  26. Nu består vi av 379 medlemmar

    På det senaste styrelsemötet godkände styrelsen vår senaste medlem, Borgholmshem AB. Borgholm är en populär turistort och ligger på Öland i Kalmar län och namnet Borgholm återfinns i dokument från 1280-talet. Vi hälsar Borgholmshem välkomna till vår förening, som nu består av 379 medlemmar.

  27. Ny upphandling av köksfläktar och ventilation

    HBVs ramavtal Vitvaror - Köksfläktar 19-171 samt Ventilationskomponenter 18-119 sammanfogas till ett avtal, Köksfläktar och ventilation 22-110. Inför den kommande upphandlingen har HBV annonserat en RFI (Request For Information) för att uppnå en utökad kunskap om vad marknaden kan erbjuda utifrån våra medlemmars behov. En möjlighet för leverantörer och andra intressenter att lämna information om hur produkter och tjänster korresponderar med det som HBV har för avsikt att upphandla. Sista svarsdag är 2022-02-23.

  28. Analysen av självskattningsenkäten påbörjad

    Svarstiden för vår självskattningsenkät har passerat sista dag. Insamlingen av svaren är klar och nu påbörjar vi vår analys av de svar som inkommit. 148 leverantörer mottog enkäten och 115 skickade in sina svar. 80 av dem besvarade även 2020 års enkät. Att utföra en enkät varje år gör självklart år två och de följande åren än mer intressant då vi nu har data att jämföra. Återkoppling kommer att ske till dem som besvarat, men även de som inte har skickat in sina svar till oss. Rapporten är planerad att presenteras på HBVs årsstämma i maj.

  29. Mina sidor i ny design och fler rapporter

    Nu kan du få en snabb överblick över dina trepartsavtal. I den nya rapporten framgår vilken kreditgräns och vilka öppna poster (obetalda fakturor) som finns hos respektive entreprenör. Genom att följa upp dina gjorda inköp skapas förutsättningar för ännu bättre affärer. Via rapporter som finns i Mina sidor kan du enkelt följa upp företagets inköp och få en god bild av omsättning per leverantör, per kundtyp och per ramavtal. Dessutom kan du också ta del av företagets års- och återbäringsbesked med information om volymbonus, utdelning och återbäringsgrundande omsättning.

  30. Elektroskandia ansöker om prövningstillstånd i HFD

    Rättsprocessen gällande HBVs upphandling 21-101 Vitvaror fortsätter. Leverantören Elektroskandia Sverige AB har nu ansökt om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen. HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal på befintligt ramavtal 15-101 Vitvaror - Del A som gäller till och med 2022-04-20. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

  31. Extern remiss annonserad för Rörmaterial

    Inför den planerade upphandlingen av rörmaterial har HBV annonserat en extern remiss. Sista svarsdag är justerat till 2022-02-16. Syftet med denna remiss är att låta potentiella leverantörer och andra intressenter tycka till om det preliminära upphandlingsunderlaget. Ansvarig inköpsstrateg är Sara Björkman.

  32. Nya regler från 1 februari

    Från och med idag den 1 februari 2022 införs ett förenklat och mer flexibelt regelverk för upphandlingar under EUs tröskelvärde samt för upphandlingar av sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Det nuvarande 19:e kapitlet i LOU ersätts av ett 19:e kapitel som gäller för annonspliktiga upphandlingar och ett 19 a kapitel som gäller för direktupphandlingar. Lagändringarna påverkar bland annat val av upphandlingsförfarande, upphandlingsdokumentets utformning, förfarandet vid onormalt lågt anbud, efterannonsering och direktupphandling i samband med överprövning.

  33. Glädjande besked från Kammarrätten gällande Vitvaror 21-101

    Kammarrätten har den 31 januari 2022 meddelat att de inte beviljar leverantören Elektroskandia ABs ansökan om prövningstillstånd gällande HBVs upphandling Vitvaror 21-101. Detta betyder att Förvaltningsrättens dom står fast. HBV kan teckna avtal med antagna leverantörer så snart den tio dagar långa avtalsspärren löper ut, såvida ingen ansökan om överprövning inkommer till Högsta förvaltningsdomstolen. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

  34. Högsta förvaltningsdomstolen meddelar inte prövningstillstånd i fönsterupphandling

    Den 21 januari 2022 meddelar HFD glädjande nog beslutet att de inte meddelar prövningstillstånd av Mockfjärds Fönster ABs överklagande. Detta innebär att överprövningen är avslutad och att HBV äntligen kan påbörja avtalsprocessen. Innan avtal kan tecknas behöver avtalskrav verifieras. HBV kommer att informera så snart avtal finns på plats. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  35. Upphandlingen IMD-produkter överprövad

    Leverantören Infometric AB har lämnat in en ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten avseende HBVs upphandlingen IMD-produkter 22-145. I väntan på besked från Förvaltningsrätten har nu HBV förlängt det befintliga ramavtalet IMD-produkter 17-145 till och med 2022-03-31. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  36. Nytt ramavtal för elfordon klart

    Den 1 februari 2022 börjar HBVs nya ramavtal Elfordon 22-127 att gälla. Fyra leverantörer kvalificerade sig i upphandlingen och kommer att tillgodose våra medlemmars och övriga kunders behov av eldrivna arbetsfordon inklusive tillbehör och tillval av olika slag. Garantiåtaganden och service omfattas också av det nya ramavtalet. Nytt för denna avtalsperiod är avtalsområde D - Elfordon N1, som omfattar eldrivna lastbilar med en lägsta topphastighet av 70 km/h. Ansvarig inköpsstrateg är Adam Anstrin.

  37. Byggmaterial annonserad på nytt

    HBV har annonserat upphandlingen Byggmaterial 22-123 på nytt. Sista anbudsdag är 2022-02-20. Upphandlingen är regionalt indelad i Sveriges 21 län och samtliga anbudsområden kommer att utvärderas och tilldelas var och en för sig. Avropsordning är rangordning och HBV har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde. Planerad avtalsstart 2022-03-15. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  38. 70 år i allmännyttans tjänst!

    I år fyller HBV 70 år och det kommer vi att uppmärksamma på många olika sätt under året i samband med våra event, möten och utbildningar och i alla våra kanaler. Vi hoppas att du vill vara med oss och fira! Höjdpunkten kommer givetvis vara den årliga föreningsstämman som äger rum i Stockholm den 17-18 maj. Vi ser fram emot att träffa alla våra medlemmar då. Har du någon speciell och särskild berättelse om HBV, något som kopplar just dig till HBV? Då vill vi gärna att du hör av dig till oss och berättar din historia.

  39. Befintligt vitvaruavtal förlängs

    I väntan på besked från Kammarrätten om de kommer att bevilja leverantören Elektroskandia Sverige AB prövningstillstånd så har HBV tecknat tillfälliga förlängningsavtal med de antagna leverantörerna på ramavtalet 15-101 Vitvaror - Del A till och med 2022-04-20. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

  40. Premiär för HBV Online 2022

    Nu är det äntligen säsongspremiär för HBV Online 2022. Den 26 januari klockan 13:00–15:30 har du som medlem möjlighet att bli uppdaterad på allt som är på gång hos oss på HBV, allmännyttans inköpsfunktion, vad gäller nya ramavtal, upphandlingar på gång och status på överprövade upphandlingar. På plats i studion har vi även advokat Kristian Pedersen från Advokatfirman Kahn Pedersen som kommer att berätta om intressant och högaktuell rättspraxis från Högsta förvaltningsdomstolen. Välkommen att delta!

  41. Upphandlingen Byggmaterial 22-123 annonseras på nytt

    HBV har efter tilldelning blivit uppmärksammad på att en anbudsgivare offererat en produkt som inte uppfyller ställda krav enligt Upphandlingsdokumentet. HBV har därför tagit beslut om att återkalla det tilldelningsbeslut som publicerades 2022-01-10 samt tilldelningsbeslutet som publicerades 2022-01-12. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  42. Brandskydd - Högsta förvaltningsdomstolen avslår ansökan om prövningstillstånd

    Högsta förvaltningsdomstolen har den 13 januari 2022 beslutat att inte meddela prövningstillstånd i överprövningen av upphandlingen Brandskydd 20-120, anbudsområde A2–A7. Detta innebär att någon prövning av NOHA Sweden ABs överklagande inte kommer att göras i sak och Förvaltningsrättens avgörande därmed står fast. HBV kan därför äntligen gå vidare och teckna avtal för anbudsområde A2–A7 med start den 1 februari 2022. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  43. Nya datum för Hållbara dagar 2022

    Ökad smittspridning och nya restriktioner gör att vi tagit beslutet att flytta fram vårt event Hållbara dagar till den 14-15 september 2022. Platsen blir densamma, Quality Hotel Globe i Stockholm och programmet kommer som vanligt ha fokus på hållbarhet ur flera aspekter. Boka dessa datum i din kalender redan nu! Givetvis kommer vi att ha många av våra avtalsleverantörer på plats som utställare. Välkomna till Hållbara dagar 2022!

  44. Upphandlingen Byggmaterial 22-123 tilldelad

    Utvärderingen av HBVs upphandling Byggmaterial 22-123 är slutförd och ett tilldelningsbeslut har meddelats samtliga anbudsgivare. Avtalsspärr råder till och med 2022-01-20. Totalt inkom tio anbud varav tre uppfyllde samtliga ställda krav i upphandlingen. Det nya ramavtalet är planerat att starta 2022-03-01. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  45. Utskick av årsbesked

    Tisdagen den 11 januari skickar vi ut årsbeskeden digitalt till våra medlemmar. Årsbeskeden innehåller, utöver information om föregående års omsättning, även information om innestående återbäring med mera. Slutgiltigt besked om återbäring för 2021 kommer först efter vår föreningsstämma den 17 maj.

  46. Elfordon - fyra leverantörer tilldelade

    HBV har slutfört upphandlingen Elfordon 22-127. Totalt inkom nio anbud varav fyra stycken uppfyllde samtliga ställda krav i upphandlingen. Nu råder avtalsspärr till och med 2022-01-10. Det nya ramavtalet är planerat att starta 2022-02-01. Ansvarig inköpsstrateg är Adam Anstrin.

  47. Förvaltningsrättens beslut överprövas

    Den 17 december meddelade Förvaltningsrätten att de dömer till HBVs fördel avseende den överprövade upphandlingen Vitvaror 21-101. Leverantören Elektroskandia Sverige AB överklagar nu Förvaltningsrättens beslut och har lämnat in en ansökan om prövningstillstånd till Kammarrätten. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

  48. Brandskydd - fortsatt rättsprocess

    Kammarrätten i Stockholm meddelade den 8 december att de avslår NOHA Sweden ABs ansökan om prövningstillstånd gällande upphandlingen Brandskydd 20-120 (anbudsområde A2-A7). Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har dock den 20 december 2021 fattat ett interimistiskt beslut om att HBV inte får teckna avtal med antagna leverantörer i upphandlingen, samt meddelat att HFD nu prövar frågan prövningstillstånd.

  49. Dom från Förvaltningsrätten gällande Vitvaror 21-101

    Förvaltningsrätten meddelade den 17 december 2021 att de avslår Elektroskandia Sverige ABs ansökan om överprövning. Ärendet har legat hos Förvaltningsrätten sedan januari 2021 men nu kan HBV förhoppningsvis snart teckna nytt avtal enligt den rangordning som meddelades i tilldelningsbeslutet den 8 januari 2021. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

  50. God Jul och Gott Nytt År

    Istället för att skicka julkort skänker HBV en gåva till Läkare Utan Gränsers verksamhet. Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med hela världen som arbetsfält.

  51. Vitvaror - Köksfläktar förlängt

    Det rikstäckande ramavtalet Vitvaror - Köksfläktar 19-171 förlängs till och med 2022-06-30. Ramavtalet avser leverans av spisfläktar, spiskåpor och fläktskåp. Installation omfattas inte av ramavtalet. För avrop upp till etthundra enheter gäller strikt rangordning och därefter tillämpas förnyad konkurrensutsättning. Ansvarig inköpsstrateg är Bengt Tibäck.

  52. Vi växer så det knakar!

    Under gårdagens styrelsemöte godkände styrelsen hela fem nya medlemmar. Tillsammans består vi nu av 378 bostadsbolag, kommuner och fastighetsbolag!

  53. Ramavtalet Tak och takrenoveringar förlängt

    HBV har beslutat att förlänga ramavtalet Tak och takrenoveringar till och med 2022-12-31. Ramavtalet omfattar tak och takrenoveringar för låglutande tak och helhetslösningar med materiel och installationstjänster för att täta, skydda och bevara byggnadens tak. Möjlighet till serviceavtal finns också. Ansvarig inköpsstrateg är Angelica Centerhag.

  54. Upphandlingen IMD-produkter utvärderad och tilldelad

    HBV har slutfört utvärderingen av upphandlingen IMD-produkter 22-145 och ett tilldelningsbeslut har skickats ut till samtliga leverantörer som lämnat anbud. Nu råder avtalsspärr till och med 2021-12-17. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  55. Tillfälliga förlängningsavtal tecknade

    Med anledning av att upphandling 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä fortfarande ligger i överprövningsprocess efter att HBV vunnit i Förvaltningsrätten men dom överklagats till Kammarrätten, har HBV valt att tillfälligt förlänga ramavtalet 16-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä. Förlängningen avser avtalsområde A - sidohängda fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium leveranser inklusive montering samt avtalsområde B - glidhängda fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium leveranser inklusive montering och gäller till och med 2022-03-31.

  56. Kammarrätten avslår ansökan om prövningstillstånd

    Kammarrätten meddelade den 8 december att de avslår NOHA Sweden ABs ansökan om prövningstillstånd. Därmed upphör även det interimistiska beslutet om avtalsspärr i upphandlingen att gälla. HBV kommer därför kunna teckna avtal med antagna leverantörer så snart den tio dagar långa avtalsspärren löper ut, vilket den gör den 18 december. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  57. Nytt nummer av HBV-Magasinet

    Nu i veckan kom det fjärde numret av HBV-Magasinet. Temat för numret är Trygghet och vi har gjort djupdykningar hos våra medlemmar i Norrköping, Linköping och Helsingborg där de har fått berätta om hur de arbetar med just trygghet och vår inköpschef Ola berättar om våra avtal där ni hittar varor och tjänster som underlättar trygghetsarbetet. Vi berättar även om vårt systemstöd för elkraft som kommer att underlätta uppföljningen för våra medlemmar som avropar på våra elkraftsavtal. Trevlig läsning!

  58. Förrådsväggar - annonserad RFI

    Inför den kommande upphandlingen av förrådsväggar har HBV annonserat en Request For Information, RFI, för att få en bättre bild av vad marknaden har att erbjuda och vilka krav som kan vara relevanta att ställa. Vi uppmanar nu potentiella leverantörer och andra intressenter att gå in och svara på den, sista svarsdag är 2021-12-20. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  59. Styr- och reglerutrustning annonseras på nytt

    HBV har beslutat att avbryta upphandlingen Styr- och reglerutrustning 22-118 på grund av bristande konkurrens. Inget anbudsområde fick två eller flera anbud som uppfyllde de krav som ställdes i upphandlingen. Upphandlingen kommer att annonseras om inom kort. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  60. Senaste nytt om överprövade fönsterupphandlingen

    Förvaltningsrätten har tidigare meddelat dom till HBVs fördel gällande upphandlingen Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä - leverans med montage 20-141, anbudsområde A, C och D. Den 30 november meddelade Kammarrätten att Mockfjärds fönster AB överklagat Förvaltningsrättens dom. Kammarrätten meddelar också att de fattat intermistiskt beslut för anbudsområden A, vilket betyder att HBV inte får ingå avtal i anbudsområden A, innan något annat har bestämts. 

  61. Nya fakturarutiner i nya ramavtalet Möbler och heminredning 21-135

    Den 1 december 2021 börjar det nya rikstäckande ramavtalet Möbler och heminredning 21-135 att gälla. IKEA Svenska Försäljnings AB är antagen som rangordnad etta och Input Interiör AB tvåa. För den nya avtalsperioden gäller nya faktureringsrutiner, där IKEA ombesörjer faktureringen istället för IKANO som varit avsändare under föregående avtalsperiod. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  62. Justering av bruttoprislistor hos Ahlsell – Elmaterial och belysning 20-103

    Ahlsell Sverige AB kommer justera sin officiella bruttoprislista, till vilken HBVs rabattbrev är kopplat. Syftet är att få bruttopriser som i större utsträckning speglar det verkliga marknadspriset. En av Ahlsell Sverige ABs målsättningar med prisjusteringen, det vill säga devalveringen av bruttoprislistan, är att ge en mer transparent prissättning samt minska risken att entreprenörer missbrukar bruttoprislistan mot tredje kund.

  63. Webbinarium Elkraft 22-134 inställt

    Det planerade webbinariet för nya elkraftsavtalet den 2 december är inställt. Detta webbinarium kommer istället att genomföras i slutet av januari 2022. Vi ber att få återkomma med ett nytt datum inom kort. Frågor om det ramavtalet Elkraft 22-134 besvaras av ansvarig inköpsstrateg Emelie Färninger eller regionansvarig affärsutvecklare Katarina Björndahl.

  64. Meddelad dom i överprövad fönsterupphandling

    Efter drygt ett år har Förvaltningsrätten i Stockholm den 19 november 2021 äntligen meddelat dom i överprövningen av upphandlingen 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä - leverans med montage. Nu avvaktar HBV avtalsspärren som löper ut 2021-11-29. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  65. Ny upphandling av byggmaterial annonserad

    Upphandlingen Byggmaterial 22-123 är regionalt indelad i Sveriges 21 län och omfattar leverans av byggmaterial till våra medlemmar och associerade kunder. Varje anbudsområde utvärderas och tilldelas separat och HBV avser att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde. Avropsmodell kommer att vara strikt rangordning. Antagna leverantörer ska ha minst en fysisk butik belägen i det anbudsområde som de lämnar anbud i samt ha ett brett sortiment av artiklar inom området byggmaterial, minst 15 000 artiklar. Sista anbudsdag är 2021-12-06. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  66. HBVs första självskattningsrapport klar

    Detta är HBVs första självskattningsrapport och den baseras på den enkät som skickades ut till våra avtalsleverantörer i slutet av 2020. Syftet med denna självskattningsenkät är att följa upp och skapa en dialog mellan oss och avtalsleverantörerna för att gemensamt hitta en väg till ett mer hållbart samhälle.

  67. Avtal signerade för Möbler och heminredning

    Den 1 december 2021 börjar det nya ramavtalet för Möbler och heminredning 21-135 att gälla. Leverantören IKEA AB lämnade det mest förmånliga anbudet och antas som rangordnad etta och Input Interiör antas som rangordnad tvåa. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  68. Ventilationskomponenter - RFI annonserad

    Arbetet med HBVs kommande upphandling Ventilationskomponenter 22-119 har påbörjats. Som ett steg i processen fram till ett färdigt upphandlingsunderlag har en RFI, Request For Information, annonserats för att få en bättre bild av vad marknaden kan erbjuda utifrån de behov våra medlemmar och kunder har av ventilationskomponenter. Sista svarsdag är 2021-11-11. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  69. Ny upphandling av eldrivna arbetsfordon

    HBV upphandlar ramavtal för eldrivna arbetsfordon med tillbehör och tillval av olika slag inklusive rikstäckande leverans, garantiåtaganden och service till våra medlemmar och övriga kunder. Upphandlingen omfattar fyra anbudsområden som utvärderas och tilldelas separat. Sista anbudsdag är 2021-11-22. Ansvarig inköpsstrateg är Adam Anstrin.

  70. Fossilfri samhällsutveckling genom laddinfrastruktur

    Från och med den 10 mars 2021 har nya krav inom laddinfrastruktur införts. Krav som ytterligare kommer att skärpas inom en snar framtid för både flerbostadshus och lokalbyggnader. Samtidigt ökar intresset för laddhybrider och elbilar och därmed efterfrågan på laddpunkter. I samarbete med Sveriges Allmännytta och med stöttning av IVL Svenska Miljöinstitutet har HBV nu påbörjat arbetet med en upphandling av laddinfrastruktur.

  71. Ramavtalet Luftfilter 20-130 förlängt

    HBV har beslutat att förlänga ramavtalet Luftfilter 20-130 till och med 2023-03-31. Detta är den första förlängningen och HBV har därefter option på ytterligare en förlängning. Vid årsskiftet kommer leverantören Resema AB upphöra med sin verksamhet vilket betyder att avtalsområdet E - Mätning och analys av luftkvalitét utgår helt. Detta kommer även att påverka rangordningen i avtalsområde C - Luftrenare samt D - Hyra luftrenare. Ansvarig inköpsstrateg är Helena Kuusisto.

  72. Svarstid förlängs för extern remiss Golvmaterial

    HBV har beslutat att förlänga svarstiden till och med 2021-10-31 gällande den externa remissen inför upphandlingen Golvmaterial 22-164. Ramavtalet är tänkt att vara ett rikstäckande varuavtal som omfattar alla typer av golvmaterial, såsom plast, linoleum, parkett, vinyl, laminat, textil, trä samt komposit, avsedda för både lägenhet och offentliga miljöer. Tänkbara tillbehör såsom lister, verktyg och förbrukningsartiklar ska också omfattas av ramavtalet. Ansvarig inköpsstrateg är Helena Kuusisto.

  73. Golvmaterial på extern remiss

    Inför upphandlingen av det nya ramavtalsområdet Golvmaterial 22-164 har HBV annonserat en extern remiss. Syftet med denna är att förankra det upphandlingsunderlag som HBV har för avsikt att annonsera i början på 2022. Vi ger nu möjlighet för leverantörer och andra berörda parter inom detta område att bidra med sin kunskap och expertis. Sista svarsdag är 2021-10-22. Ansvarig inköpsstrateg är Helena Kuusisto.

  74. Ny annonsering av IMD-produkter och Styr- och reglerutrustning

    HBV beslutade i början av oktober att avbryta upphandlingarna IMD-produkter samt Styr- och reglerutrustning. Orsaken till avbrytandet var att annonserna för de båda upphandlingarna inte innehöll all den information som EUs annonsformulär kräver. Nu har HBV annonserat de båda upphandlingarna på nytt och sista anbudsdag är 2021-11-14. Planerad avtalsstart är 2022-01-01. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  75. Välkomna Jörgen och Stephanie

    Nu är våra nya medarbetare på plats. Jörgen Ågren axlar rollen som ny hållbarhetsstrateg och kommer att säkerställa att HBVs hållbarhetsarbete genomsyras och integreras i samtliga strategier och målsättningar i vår affärs- och verksamhetsutveckling. Stephanie Lindholm studerar strategiskt inköp och upphandling på Yrkeshögskolan One Academy och kommer att göra sin LIA-praktik hos oss fram till den 22 december. Varmt välkomna till oss på HBV, allmännyttans inköpsfunktion!

  76. Möbler och heminredning 21-135 utvärderad och tilldelad

    HBV har slutfört utvärderingen av upphandlingen Möbler och heminredning 21-135 och samtliga anbudsgivare har meddelats ett tilldelningsbeslut. Avtalsspärr råder till och med 2021-10-18. IKEA AB antas som rangordnad etta och Input Interiör antas som rangordnad tvåa. Planerad avtalsstart för det nya ramavtalet är 2021-12-01. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  77. Befintligt fönsteravtal trä/alu samt trä/trä förlängs till årsskiftet

    I väntan på dom gällande överprövningen av vår upphandling 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä har HBV tillfälligt förlängt befintligt ramavtal 16-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä, avtalsområde A - sidohängda fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium leveranser inklusive montering och avtalsområde B - Glidhängda fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium leveranser inklusive montering till och med 2021-12-31. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

  78. Varmt välkommen Angelica Centerhag

    Nu har vår nya inköpsstrateg Angelica Centerhag börjat. Angelica kommer närmast från vårt medlemsbolag Micasa Fastigheter där hon arbetat som upphandlare i nio år. I nästa nummer av HBV-Magasinet får du lära känna henne lite närmare. Hjärtligt välkommen till oss på HBV, allmännyttans inköpsfunktion!

  79. Kompletteringsbyggnader - Tvättstugor klart för avrop

    Från och med den 21 september kan HBVs avropsberättigade medlemmar och kunder avropa på det nya ramavtalet Kompletteringsbyggnader - Tvättstugor 21–162. Avrop sker genom dynamisk rangordning. Avtalet omfattar totalentreprenad av nyproduktion av prefabricerade kompletteringsbyggnader som uppförs på av beställaren färdigställd grund. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  80. Nytt nummer av HBV-Magasinet

    Nu har det tredje numret av HBV-Magasinet kommit. Temat för numret är trepartsavtal och vi berättar om hur det fungerar i både förvaltning och nyproduktion. Vi gör djupdykningar hos Vallonbygden som skriver in trepartsavtal i nästan alla sina upphandlingar och hos ÖBO som upptäckt fördelarna med trepartsavtal i nybyggnation. Du hittar även aktuell information om våra avtal och upphandlingar. Trevlig läsning!

  81. Smartare energianvändning med styr- och reglerutrustning

    Välkommen att lämna anbud i HBVs nya rikstäckande upphandling Styr- och reglerutrustning 22-118. Upphandlingen omfattar fem anbudsområden inom styr- och reglerprodukter och tjänster och varje anbudsområde kommer att utvärderas och tilldelas separat. Sista anbudsdag är 2021-10-05. Upphandlingen liknar till stor del nuvarande ramavtal Styr- och reglerutrustning 18-118 som är giltigt till och med 2021-12-31, men innehåller även en del nyheter. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  82. IMD-produkter annonserad

    Den rikstäckande upphandlingen IMD-produkter 22-145 är nu annonserad och sista anbudsdag är 2021-10-05. Upphandlingen omfattar varor avseende individuell mätning och debitering och har delats in i sju anbudsområden som utvärderas och tilldelas var och en för sig. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  83. Information med anledning av Covid-19 (2 sep)

    Viss påverkan finns fortfarande på våra avtal med anledning av pågående pandemi. Det vi främst ser är material- och komponentbrist samt utmaningar inom logistikfunktioner. Vi har behövt justera priser enligt gällande avtalsvillkor där bland annat råvaruindex är en parameter för prisjustering.

  84. Nytt avtal klart för biogas

    Den 1 oktober 2021 klockan 06:00 börjar det nya ramavtalet Biogas 21-146 att gälla. Ramavtalet omfattar leverans av etthundra procent biogas för uppvärmning till de tolv bolag och upphandlande myndigheter som anmälde sig till upphandlingen. HBV har antagit E.ON Energilösningar AB som enda leverantör. Ansvarig inköpsstrateg är Sara Björkman.

  85. Kompletteringsbyggnader utvärderad och tilldelad

    HBV har utsett ReCap Moduler Försäljnings AB och Älö Trä Vimmerby AB som leverantörer gällande vårt nya ramavtalsområde Kompletteringsbyggnader 21-162. Avrop kommer att ske genom dynamisk rangordning. Avtal kan tecknas först efter att avtalsspärren har löpt ut 2021-09-10. Planerad avtalsstart är 2021-09-21. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  86. Tillfälliga prisjusteringar

    Under sommaren har vissa råvarutunga artiklar på ramavtalen Rörmaterial 18-104 samt Elmaterial och belysning 20-103 fått provisoriska prisjusteringar till följd av coronapandemin. Prisjusteringarna är i enlighet med respektive ramavtal och fortlöper initialt till och med 30 september 2021.

  87. Fortsatt rättsprocess om upphandlingen Brandskydd

    Den 16 augusti meddelade Förvaltningsrätten att de avslår den ansökan om överprövning som skickats in av leverantören NOHA Sweden AB gällande HBVs upphandling Brandskydd 20-120 (anbudsområde A2-A7). Domen har överklagats till Kammarrätten och nu väntar vi på besked om Kammarrätten kommer att medge prövningstillstånd eller inte. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

  88. Möbler och heminredning annonserad på nytt

    HBV beslutade före sommaren att avbryta upphandlingen Möbler och heminredning 21-135 på grund av bristande konkurrens. Nu har upphandlingen annonserats på nytt och sista anbudsdag är 2021-09-15. Upphandlingen avser ramavtal för fabriksnya möbler och inredning för hemlika miljöer. Lokaler som avses kan exempelvis vara studentbostäder, evakueringsboenden och tillfälliga bostäder samt lunchrum, köksutrymmen och kontor. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  89. Jörgen Ågren ny hållbarhetsstrateg på HBV

    Vi är glada att presentera Jörgen Ågren, ny hållbarhetsstrateg på HBV från och med den 11 oktober! I rollen som hållbarhetsstrateg kommer han att vara sammanhållande och driva vision och ramverk för HBVs hållbarhetsarbete framåt och säkerställa att hållbarhet genomsyrar och integreras i strategier, målsättningar, affärs- och verksamhetsutveckling. Jörgen kommer närmast från JM där han sedan 2005 arbetat som miljöledare och miljöchef. Varmt välkommen!

  90. Upphandlingen Biogas 21-146 tilldelad

    HBV har slutfört upphandlingen Biogas 21-146. E.ON Energilösningar AB lämnade det mest fördelaktiga anbudet och antas som enda leverantör. Ett tilldelningsbeslut har skickats ut till samtliga anbudsgivare och avtalsspärren löper ut 2021-08-30. Ansvarig inköpsstrateg är Sara Björkman.

  91. Fel i märkningar på fakturor

    Då vår VAN-operatör Pagero har genomfört en förändring i fakturaflödet har flera fält tyvärr bytt plats på våra fakturor. Det innebär bland annat att märkningar på fakturor, främst från Ahlsell Sverige AB, har hamnat i fel fält på våra fakturor. Detta har ingenting med Ahlsell att göra utan felet ligger hos VAN-operatören Pagero. Fakturaflödet är stoppat och Pagero arbetar på att få fram en lösning så snart som möjligt.

  92. Nytt elkraftsavtal signerat och klart

    HBV har slutfört upphandlingen Elkraft 22-134 som omfattar leverans av elkraft för totalt 19 föranmälda bolag och myndigheter. Mälarenergi AB lämnade det mest fördelaktiga anbudet och antas som enda leverantör i samtliga avtalsområden. Avtalstiden är 2022-01-01 - 2025-12-31. Kundens leveransavtal kan starta när som helst under ramavtalsperioden och fortlöpa som längst till och med 2025-12-31. Ansvarig inköpsstrateg är Sandra Sedig.

  93. Bättre affärer med Mina sidor

    Genom att följa upp dina gjorda inköp skapas förutsättningar för ännu bättre affärer. Via rapporter som finns i HBVs nya portal Mina sidor kan du enkelt följa upp företagets inköp och få en god bild av omsättning per leverantör, per kundtyp och per ramavtal. Dessutom kan du också ta del av företagets års- och återbäringsbesked med information om volymbonus, utdelning och återbäringsgrundande omsättning.

  94. Träffa oss i höst!

    Efter en fantastisk sommar och en skön ledighet ser vi nu fram emot en härlig höst och vinter fylld med inspirerande och kunskapshöjande aktiviteter. Vi hoppas att äntligen få möjlighet att kunna träffas fysiskt igen, även om det digitala formatet givetvis alltid kommer att finnas kvar som ett alternativ.

  95. Ny epostadress för ekonomi- och fakturafrågor

    För att effektivisera hanteringen av alla inkomna ärenden från våra kunder och leverantörer integrerar vi nu ett ärendehanteringssystem med vårt CRM-system. Från och med den 2 augusti ska alla ärenden som rör ekonomi- och fakturafrågor därför skickas till den nya epostadressen epost@hbv.se istället för till info@hbv.se eller till en specifik person på vår ekonomiavdelning.

  96. Fastighetsförnödenheter - rättsprocess avslutad

    Vi är glada att informera att inget nytt överklagande inkom efter att Kammarrätten meddelat att de inte beviljar leverantören Ahlsell Sverige AB prövningstillstånd till Högsta Förvaltningsdomstolen. Rättsprocessen är därmed avslutad. HBV kan nu gå vidare och teckna avtal med antagna leverantörer i de överprövade anbudsområdena. Leverantören Bygg- och Industrigross Norden AB antas som rangordnad etta i samtliga av dessa och avtalet gäller från och med 1 september 2021. Ansvarig inköpsstrateg är Adam Anstrin.

  97. Möbler och heminredning avbryts på grund av bristande konkurrens

    Endast en leverantör kvalificerade sig i HBVs utvärdering av upphandlingen Möbler och heminredning 21-135. På grund av bristande konkurrens har HBV därför beslutat att avbryta upphandlingen och annonsera den på nytt efter sommaren. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.

  98. Ny upphandling av Byggmaterial - RFI annonserad

    Den 28 februari 2022 upphör HBVs ramavtal Byggmaterial 18-123 att gälla. Arbetet med en ny upphandling har nu tagit fart och en RFI är annonserad för att låta marknaden säga sitt om hur produkter och tjänster korresponderar med det som HBV har för avsikt att upphandla. Sista svarsdag är 2021-08-18 (tidigare 2021-08-09). Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

  99. Ahlsell nekas prövningstillstånd i Kammarrätten

    Kammarrätten har nu gått igenom allt material gällande HBVs upphandling Fastighetsförnödenheter 21-122 som överprövats av leverantören Ahlsell Sverige AB och kommit fram till att prövningstillstånd inte ska meddelas. Det betyder att Förvaltningsrättens dom står fast och HBV kan gå vidare och teckna avtal med antagna leverantörer avseende anbudsområde A, D, E, G, H, I, K, L, M, N, R, S, T och U så snart den tio dagar långa avtalsspärren löpt ut.

  100. Befintligt vitvaruavtal förlängs ytterligare

    I väntan på dom från Förvaltningsrätten gällande upphandlingen Vitvaror 21-101 har HBV beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal till och med 2021-10-20 med de antagna leverantörerna Electrolux Hemprodukter AB och Elektroskandia Sverige AB avseende befintligt ramavtal 15-101 Vitvaror - del A. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

Uppdaterad 2021-07-06